miercuri, 14 decembrie 2011

Demian

... inca una dintre cartile mele preferate...

DEMIAN este 'povestea tineretii lui Emil Sinclair'. Si povestea asta debuteaza intr-o maniera mai mult decat interesanta:
"N-am vrut sa incerc a trai decat ceea ce tindea de la sine sa iasa din launtrul meu. De ce era acest lucru intr-atat de greu?"

Cateva 'cheite' faine pe care le-am gasit si vi le dau mai departe, in speranta ca veti citi povestea:


SIN-Clair = obvious sin.
- pacat evident
DEMIAN = demon/ demiurg

EVE = Sophie (gnosticism)

PISTORIUS = pistis (gr) - pestii- Faith (guest for salvation, but Sinclair is blind!)

BECK = call to repentence
- chemarea spre pocainta
KNAUER = gnosis, knowledge- fraternal love

BEATRICE = beatitudine, romantic love


Si aici, unul dintre fragmentele mele preferate:


"- Raportezi visul la tine? am intrebat. - La mine? Desigur. Nimeni nu viseaza ceea ce nu-l priveste. Insa nu ma priveste doar pe mine, aici ai dreptate. Fac destul de exact distinctia intre visele care imi indica miscari in propriul suflet si celelalte, foarte rare, in care se infatiseaza intregul destin al omenirii. Rareori am avut asemenea vise si nicicand unul despre care sa pot spune ca ar fi fost o profetie si ca s-ar fi implinit. Talmacirile sunt prea relative. Insa stiu sigur ca am visat ceva ce nu ma priveste doar pe mine insumi. Visul tine de fapt de altele, mai timpurii, pe care le-am avut si pe care el le continua. Visele sunt cele care imi produc presimtirile despre care ti-am vorbit, Sinclair. Faptul ca lumea noastra e cat se poate de putreda il stim, asta inca n-ar fi un motiv sa-i prorocim sfarsitul sau ceva asemanator. Insa de mai multi ani am avut vise din care deduc, sau simt, sau cum vrei sa-i spui, din care simt, asadar, ca prabusirea unei lumi vechi se apropie. La inceput erau presimtiri extrem de vagi si de indepartate, insa au devenit din ce in ce mai limpezi si mai puternice. Inca nu stiu nimic altceva decat ca se pregateste ceva urias si ingrozitor, ceva care ma priveste si pe mine. Sinclair, vom trai sa vedem acel ceva despre care am vorbit cateodata! Lumea se va innoi. Miroase a moarte. Nimic nou nu vine fara moarte. E mai cumplit decat am crezut." (zice Demian... :)

Hmmm, chiar ironic cum gasesc acum insemnarile astea: Sinclair breaking with Pistorius (pisces) = breaking with religion!

The novel begins with THE GARDEN OF EDEN (apple) and ends with the APOCALYPSE (va reamintesc ca Apocalipsa inseamna Revelatie) :)


Inca ceva foarte important: ABRAXAS
:)

Toate aceste informatii le-am extras de aici:


Hesse's Demian as a Christian morality play by Stephen K. Roney

Am sa inchei cu aceste cuvinte de capatai, in speranta ca v-am convins sa-l cititi pe Damian...
"He had loved and found himself. But most people love to lose themselves."

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu