miercuri, 3 februarie 2010

Aromana- Proverbe


Ascãpãm di yinaru, him-n cãlaru.
Am trecut de ianuarie ne pregătim de plecare.

Zborlu zboru adutsi.
Vorba vorbă aduce.

Lumea easti scãri, scãri.
Lumea e formată din scări.

Cãti milets ahãts Dumnidzadz.
Câte neamuri atâţia Dumnezei.

Aprindi shi a draclui unã tsearã, s-nu tsã aspargã lucurlu.
Aprinde o lumânare şi dracului, ca să nu încurce.

Alavdã fisuilu shi mãcã carni.
Laudă fasolea dar mănâncă carne.

Adarã di hiru funii.
Face din sfoară funie.

Tuts calea nãs valea.
Toţi înainte el îndărăt.

agiundzi... destul! :)

... cica la diavol se zice zarzavuli, hahaha! Zana e tot zana, crinul e zambacu, yiyandu- gigant, yitripsescu- a vindeca, yeazma- ageazma, yeatsa- viata, yearyiru- mercur, yeamandu- diamant, yealopitra- cuart (cred ca e citrin :), vumbirlâki- atitudine de vampir, cica... hmmm, stiam ei, pelasgii! vulpilji e siretenie, ha! Vrutu e iubit, cum am mai zis, vrea- era sa... (hahaha), vombiru- rau foarte, voiu- iubi, vluyisiri- binecuvantare, vlekiu- vechi, vlasfimii- blestem (aha!), vlah- Armanu, vivlii- carti (uite de unde se trage bible, biblii;), vâscânii- vraja, vâsâlii- veselie, unâsprâdzatsi - unsprezece, umbra- protectie :), dar si strain sau strigoi, umbra sau varcolac (cate stiu ei despre umbre...), ugeaki- familie, udu gura- a bea, tutauna- intotdeauna, turnata- intoarcere * uite de unde se trage eng. turn), tumba- mormant, tsiyarâ- tigara (ti iara!, hahaha), treatsiri- trecere, cautare, treatsitâ- armonie (ca o trecere prin sita :), treacâtu- vindecare, totna- totdeauna, titizu- avar,
tihnai- tihna, calm, theatrinu- actor, thavmaturyo- care face minuni :), temblâ- prostanac, (cred ca tembel :),
tâtseari- tacere..., suflitu- om (hmmm...), simtu- sfant, sicleti- nelinistea singuratatii :), shutu- fara urechi, sut, ciob dar si diavol :), shuntitu- distrat, shucâ- minge ( imi dau seama ca seamana foarte mult cu limba vorbita de nepoteii mei cand erau mici, cand invatau sa vorbeasca si ma intrebau: ne shucam? etc... :) , nukescu- suspins, (imi suna tare cunoscuta limba asta:) , mushatu- frumos, mini - eu, mingu- copil, mira- ursitoare, mea- dar... iar mayi- vraja si cu vraja asta minunata plec la culcarica! Sper sa fiti la fel de fascinati ca mine, e incredibil cum imi rasuna limba asta in Fiinta!!! :)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu