vineri, 31 decembrie 2010

Cartea de Nisip

Asta carte am simtit eu sa o indes in gentuta mea alba, acum, la final de an 2010... si, ce-i drept, cele cinci ore de mers cu trenul au fost o adevarata incantare. Parca mai mult decat oricand, am simtit o nevoie intensa de teleportare spre dragele meleaguri sibiene. Dar cu Borges alaturi, intelegeti de ce am renuntat rapid la ideea teleportarii. Si bine am facut...

Ce-mi mai spune Borges la final de an 2010?


"Intr-un dialog al lui Oscar Wilde, citim ca muzica ne reveleaza un trecut personal pe care, pana in acel moment, il ignoram, si ne starneste sa deplangem nefericiri care nu ni s-au intamplat, sau pacate pe care nu le-am savarsit; cat despre mine, voi marturisi ca nu pot sa ascult
Marna sau Don Juan, fara a-mi aminti cu limpezime un trecut apocrif, stoic si orgiastic totodata, in care am provocat la lupta si am luptat eu insumi, pentru a ma pravali, apoi, tacut, intr-un intunecat duel cu cutite. Poate ca acesta se dovedeste a fi rostul tangoului: sa le dea argentinienilor certitudinea de a se fi aratat viteji, de a fi raspuns pana la capat chemarilor curajului si ale onoarei."

"Eu sunt omul. Am suferit. Ma aflam de fata.
Dispretul si linistea martirilor. Mama, osandita ca vrajitoare, arsa sub ochii copiilor, cu lemne bine uscate; Scavul haituit care se clatina, se sprijina de tais, gafaind, scaldat in sudoare; Cutitele ce-i strapung picioarele si grumazul, cruntele gloante si munitii; Toate acestea le simt, toate acestea sunt eu." Song of Myself, Walt Whitman

"Bufonii ne invata mai multe decat inteleptii, pentru ca se incumeta sa spuna adevarul."


"Inca nu stim aproape nimic si avem pretentia sa ghicim acel ultim cuvant care nu ne va fi revelat niciodata. Frenezia de a ajunge la o concluzie este cea mai funesta si mai sterila dintre manii."
Flaubert

"Atunci se hotari sa scrie un elogiu al milei, dar paginile scrise azi apareau sterse a doua zi. Asta se intampla din pricina ca le alcatuia fara convingere."


"Zahir
inseamna in araba 'notoriu', 'vizibil'; cu acest sens, el este unul din cele nouazeci si noua de nume ale lui Dumnezeu; pe meleagurile musulmane, plebea il foloseste pentru a denumi "fapturile sau lucrurile care au teribila virtute de a fi de neuitat si a caror imagine sfarseste prin a-i innebni pe oameni."

"Taylor a auzit prin mahalalele din Bhuj neobisnuita expresie "A vazut Tigrul' (
Verily he has looked on the Tiger) care semnifica nebunia ori sfintenia."

"Unul dintre cei care au comentat Gulshan i Raz spune ca acela care a vazut Zahirul va vedea in curand si Roza, si invoca un vers interpolat in
Asrar Nama (Cartea lucrurilor care nu se stiu) de Attar: Zahirul este umbra Rozei si sfasierea Valului."

"Tennyson spune ca, daca am fi in stare sa intelegem o singura floare, am stii cine suntem si ce este lumea."


"Conform doctrinei idealiste, verbele a trai si a visa sunt perfect sinonime; de la mii de aparente, voi trece la una singura; de la un vis foarte complex, la unul foarte simplu. Altii au sa visese ca eu sunt nebun, in timp ce eu am sa visez Zahirul. Cand toti oamenii de pe pamant se vor gandi, zi si noapte, la Zahir, care va mai fi atunci visul si care realitatea, pamantul sau Zahirul?"


"O, fericire de a intelege, mai mare decat cea de a nascoci ori de a simti!"


"Pe fata pamantului exista forme stravechi, forme incoruptibile si eterne; oricare dintre ele ar putea fi simbolul cautat. Cuvantul zeului ar putea fi un munte sau un rau, sau chiar imparatia sau asezarea astrilor. Propriul meu chip e, poate, purtatorul formulei magice, poate ca sunt, eu insumi, capatul rpopriilor mele cautari. Prada acestor indoieli ma aflam cand mi-am adus aminte dintr-o data ca unul din atributele zeului este jaguarul."


"Daca un om ar strabate in vis Paradisul si i s-ar da o floare drept dovada ca a ajuns intr-adevar acolo, si daca la trezire flaorea aceasta s-ar afla in mana lui... ei bine, atunci?"
Coleridge

"Un imparat mongol, in veacul XIII-lea, viseaza un palat si il inalta conform viziunii sale; in veacul al XIII-lea, un poet englez care n-a avut cum sa stie ca acea zidire si-a avut obarsia intr-un vis, viseaza un poem despre palat. Confruntate cu aceasta simetrie, care lucreaza cu suflete de oamenii adormiti si si cuprinde continente si veacuri, nimic sau prea putin inseamna- mi se pare- si levitatiile, si invierile din morti, si viziunile din cartile prea sfinte."

"Libertatea arbitrului meu e, poate, iluzorie, dar eu pot darui sau pot visa ca daruiesc. Pot darui curajul pe care eu nu-l am; pot darui speranta, care mie imi lipseste; pot sa le insuflu altora vointa de a invata ceea ce eu insumi abia stiu sau abia intrevad. Vreau ca in urma mea sa las nu atat amintirea unui poet, cat pe a unui prieten."



"Visul fiecaruia este parte din memoria tuturor" J. L. Borges

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu