marți, 27 noiembrie 2012

curentul lumii


"Ce ciudat ca acum curentul lumii nu avea sa mai treaca pe undeva, pe langa noi, ca acum trecea dintr-o data drept prin mijlocul inimii noastre..." H. Hesse, Demian

O discutie foarte interesanta, care ma bantuie de cand am citit cartea asta, prin 2007, parca... Sa nu uitam ca discutia se poarta intre cei doi prieteni, Sinclair (Sin- Clair, adica Obvious- Sin, Pacatul evident, cum ar veni) si Demian. De unde vine numele Demian nu cred ca e cazul sa va spun... Asadar, cand cititi acest dialog, tineti seama si de cine incearca pe cine sa convinga de ce... :) Iar daca moartea vine sa omoare in noi "tiparul" numit Sinclair, la ce ne-am inspaimanta atat de tare? E firesc ca Demian sa sadeasca frica, daca ne gandim mai bine cine este el. E firesc ca el sa creada ca se pregateste ceva "urias si ingrozitor" care, haha si hop asa, il priveste si pe dumnealui. As scrie mult despre asta, dar as intra intr-o zona mult prea personala si nu e cazul. Dar, daca tot suntem in 2012 si maine-poimaine intram in lunea decembrie, cea mult asteptata, va invit sa cititi aceasta carte, daca va trage sufletul spre ea, desigur. Si sa fiti foarte atenti la numele personajelor, da? Sa nu va lasati prea usor pacaliti... :) Si sa fiti putin atenti si la indicatia de sub titlu: 

"Povestea tineretii lui Emil Sinclair" :)

Cum se leaga totul? Voila:

"- Raportezi visul la tine? am intrebat.
- La mine? Desigur. Nimeni nu viseaza ceea ce nu-l priveste. Insa nu ma priveste doar pe mine, aici ai dreptate. Fac destul de exact distinctia intre visele care imi indica miscari in propriul sufle

t si celelalte, foarte rare, in care se infatiseaza intregul destin al omenirii. Rareori am avut asemenea vise si nicicand unul despre care sa pot spune ca ar fi fost o profetie si ca s-ar fi implinit. Talmacirile sunt prea relative. Insa stiu sigur ca am visat ceva ce nu ma priveste doar pe mine insumi. Visul tine de fapt de altele, mai timpurii, pe care le-am avut si pe care el le continua. Visele sunt cele care imi produc presimtirile despre care ti-am vorbit, Sinclair. Faptul ca lumea noastra e cat se poate de putreda il stim, asta inca n-ar fi un motiv sa-i prorocim sfarsitul sau ceva asemanator. Insa de mai multi ani am avut vise din care deduc, sau simt, sau cum vrei sa-i spui, din care simt, asadar, ca prabusirea unei lumi vechi se apropie. La inceput erau presimtiri extrem de vagi si de indepartate, insa au devenit din ce in ce mai limpezi si mai puternice. Inca nu stiu nimic altceva decat ca se pregateste ceva urias si ingrozitor, ceva care ma priveste si pe mine. Sinclair, vom trai sa vedem acel ceva despre care am vorbit cateodata! Lumea se va innoi. Miroase a moarte. Nimic nou nu vine fara moarte... " mai zice Demian (H. Hesse- "Demian"). 

"Lumea s-a schimbat in jurul meu, sau poate ca de fapt eu eram cel care se schimbase. Am invatat sa ma apropii de lucruri, sa traiesc in intimitatea apei, a focului, a pietrelor, a aerului, sa privesc lumea cu un ochi curat. Am incetat sa t
raiesc inchis in propria mea poveste. In fine, aveam curajul sa gust dintr-o cunoastere prezenta dintotdeauna in mine. Sa intri in varsta adulta e o nastere, e o trecere dificila. Multi o refuza pentru ca nu vor sa infrunte suferinta de a fi singuri, nici libertatea de a-si inventa propria viata! Priveste vulturul si invata libertatea" (Henri Gougaud- "Cele sapte pene ale vulturului").



Si voi incheia cu acelasi gand- al Credintei... fara de care nu avem cum sa traversam Moartea asa cum se cuvine. Sa nu credeti ca Sinclair nu primeste aceasta sansa... Cu totii avem in jurul nostru prieteni numiti Pistorius (pistis, credinta)... :) 

Poate ca ati citit deja cartea... dar ati citit-o intelegand toate acestea?

""Nu poti deveni om mare pana nu te socotesti ca ai murit, pana nu te obisnuiesti sa socotesti moartea ta ca ceva ce a fost, nu ca ceva ce urmeaza sa fie."- (Parintele Arsenie Boca)
ZAMBESC! DECI EXIST! :)
Am fugit la sedinta! :))))

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu