miercuri, 5 ianuarie 2011

Evanghelia dupa Toma- partea a II-a


"Manuscrisul '
Evangheliei dupa Toma' a fost descoperit in 1945, in Egipt, la Nag Hammadi. Face parte din biblioteca in limba copta a unei comunitati crestine din Egipt. Bibliotecile ascunse ale primilor crestini ni se deschid, dar nu se lasa patrunse usor.

Textul 'Evangheliei dupa Toma' contine 114 Rostiri sau Capitole. Era scris pe papirus, inchis intr-un ulcior si a fost gasit intr-o galerie in stanca. Apartine oare Apostolului? Il gasim in buna continuitate a celorlalti patru evanghelisti prin mesaj. Il gasim diferit de acestia prin absenta miracolului si a epicului. Evanghelia dupa Toma nu a consemnat fapte, episoade biografice care cladesc modelul. Nu a consemnat gesturile esentiale ale lui Hristos, gesturi care devin moduri de articulare a cotidianului nostru la divinitate. Aspectul mistic este mai pronuntat.

Evanghelia dupa Toma a retinut doar cuvintele Mantuitorului, doar rostirea, parabolele si enunturile, unele cunoscute din ceilalti evanghelisti, altele noi, cateva reformulate: nu mai hermetic, nu mai dificil decat la Ioan.

Jumatate din continutul Evangheliei dupa Toma se gaseste si in Evangheliile canonice. Cealalta jumatate s-a apreciat ca provine din traditia apostolica transmisa oral; s-a mai constatat ca sunt si insereturi din scrieri gnostice. Pare versiunea unui gnostic sau, pe alocuri, evidentierea unor interferente intre crestinism si ecouri din doctrine asiatice.

Cei mai multi comentatori opineaza ca Evanghelia dupa Toma este apocrifa.

Dintre toate Evangheliile apocrife, Evanghelia dupa Toma este cea mai coerenta, construita sferic si cea mai apropiata de spiritul invataturii. Textul complet a fost descoperit in 1945. Dar fragmente din el erau cunoscute prin manuscrise antice.
Chiar daca este apocrif, el nu este 'malefic', cum s-a exprimat cu spaima superstitioasa un cleric la noi. Textul este necanonic, asta este limpede. Dar nu tot ce-i necanonic este malefic! Nici Dante, nici Eminescu nu sunt canonici! Evanghelia dupa Toma are valoare filosofica, , cognitiva, o calitate culturala inalta, o respiratie filocalica, adica de frumusete duhovniceasca."

din Vasile Andru- "Evanghelia dupa Toma"

(va urma)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu