joi, 9 februarie 2012

Wagner- Siegfried



Pentru tipologiile lunare :)))

La noapte, de la ora 00:55 TVR Cultural ofera, in reluare, opera Siegfried a lui Wagner.


"Opera sa de căpetenie este tetralogia
Inelul Nibelungilor, alcătuită din patru opere: Aurul Rinului (1853), Walkiria (1854-1856), Siegfried (1856-1857) şi Amurgul zeilor (1869-1874), create într-o perioadă mai îndelungată, cu întreruperi. (...) Wagner şi-a propus să creeze o dramă muzicală cu subiecte şi personaje din legendele populare. Folosind legendele despre Nibelungi şi mitul lui Siegfried, el le contopeşte atribuindu-le un nou conţinut şi o idee directoare unică.

Din subiecte disparate, Wagner a realizat un poem propriu, de mare varietate poetică şi cu ascuţite confruntări. Pentru Inelul Nibelungilor, a folosit eddasuri scandinave, legenda Walsungilor şi, mai puţin, Cântecul Nibelungilor. Cele patru opere au un profil distinct, contopite armonios într-o mare epopee, care-şi desfăşoară acţiunea în Wanhalla, lăcaşul zeilor, pe pământ, unde trăiesc oamenii, şi în împărăţia subpământeană, unde sunt piticii stăpâni. Zeul suprem este Wotan, Siegfried este eroul neînfricat, iar nibelungii sunt reprezentaţi de Alberich, Mime şi Hagen.

Tetralogia se deschide cu opera feerică Aurul Rinului, în care personajele mitologice precizează desfăşurarea acţiunii şi tema principală – stăpânirea inelului fermecat, simbolul puterii. Inelul a fost făurit de Alberich cu aurul furat din comoara sirenelor de pe fundul Rinului. Prin viclenie, Wotan fură inelul, iar Alberich blestemă zeii, dorindu-le moartea. Wotan cedează inelul unui neam de uriaşi, drept răsplată pentru că au zidit Walhalla, lăcaşul zeilor. În drama psihologică Walkiria zugrăveşte puterea iubirii şi egoismul zeilor, aflaţi în pragul pierii. Acţiunea se desfăşoară în lumea zeilor. Se iscă o dramă puternică între oamenii care luptă pentru fericirea lor, dar şi împotriva zeilor.

În epopeea eroică Siegfried ni se înfăţişează trăsăturile eroului legendar şi ale luptătorului neînfricat Siegfried. Tânărul Siegfried luptă împotriva planurilor mârşave ale piticului Minne. Îl ucide pe Fafner şi îi ia inelul, după care o trezeşte şi o salvează pe Brünnhilde, adormită de zei şi înconjurată de o vâlvătaie de flăcări. Tragedia Amurgul zeilor aduce soluţia mântuirii prin pieirea lumii banului. Hagen, fiul lui Alberich, îi dă o băutură miraculoasă lui Siegfried, încât acesta o înşeală pe Brünnhilde. Cu ajutorul acesteia, Hagen îl ucide pe Siegfried. Când Siegfried este ars, Brünnhilde se aruncă şi ea în foc. Apele Rinului inundă rugul şi iau cu ele inelul fermecat, iar flăcările cuprind Walhalla şi mistuie cetatea zeilor.

Contradicţia dintre omul Siegfried şi zeul Wotan, dintre egoismul lui Wotan sau al nibelungului Alberich şi altruismul iubirii lui Siegmund, Siegfried, Sieglindei sau Brunnhildei, ca şi tema blestemului sunt elementele de bază ale tematicii tetralogiei. Vom găsi personaje realist conturate, imagini ale naturii şi ale vieţii, conflicte dramatice vii, toate realizate cu mijloace muzicale viguroase. Găsim şi pagini de analiză sufletească, cu descrierea unor stări sufleteşti. De o mare plasticitate sunt descrierile pitoreşti-fantastice din Aurul Rinului, episoadele zugrăvirii iubirii din Walkiria, descrierea naturii în Siegfried şi apocaliptica scenă a pieirii Walhallei din Amurgul zeilor. În locul temei viitorului, a pieirii lumii vechi şi a înlocuirii ei cu alta mai bună, apare soluţia pesimistă a pieirii generale. Toate aceste patru opere alcătuiesc un vast poem, tetralogia fiind lucrarea sa de căpetenie şi una dintre marile creaţii ale epocii romantice."

12 LECTII DE ISTORIA MUZICII- RICHARD WAGNER

Ascultati Radio Vocea Sufletului

2 comentarii:

  1. Eu nu stiam despre aceste legende, nu am ascultat sau vazut niciodata vreo opera compusa de Wagner, si bine ca nu am stiut, ca acum dupa ce ai povestit aici despre ele, precis nu mi-ar fi placut, ca nu e stilul meu de poveste preferata, (eu fiind din aia care prefera povestile cu Happy end, poate cu exceptia povestii lui Romeo si Julieta ca aia poate fi mai usor inteligibila ca fiind posibil social-familial educativa re dat atentie sociala mai potrivita catre adolescenti si poate si familii cu copii adolescenti, ca sunt probabil mai stresate decat maj familiilor cu copii inca mici sau deja adulti), si imi si zic ca poate opera lui Wagner o fi fost o lucrare de capatai dar in principal de descris psihopatologia epocii romantice, nu temele culturale principale psihologice cat de cat normal functionale ale epocii romantice ! Desi, desigur, e bine sa se cunoasca la nivel de public mai larg si patologia, posibil chiar mai dramatic interesanta pt unii, nu numai normalitatea poate oarecum mai banala, ca sa fie o descriere mai nuantat completa a acelei epoci culturale !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Rudolph, recunosc ca asteptam acest comentariu din partea ta. Si marturisesc ca el nu ma mai surpinde absolut deloc. :))) Pot sa te intreb care anume idee iti pare tie a fi patologica?! Nu de alta, dar ma minunez cu cata lejeritate enunti comentarii de genul asta, fara sa te gandesti de doua ori ca poate ai si tu limitele tale (ca fiecare, nimic de zis). Sper ca nu te superi ca-ti zic cu atata lejeritate ce gandesc :))) Numa bine si senin :)

      Ștergere