luni, 24 noiembrie 2014

a caror unica valoare...


"Plecand de la cuvantul unui om de spirit, ca singurul sens al existentei e de a-i gasi un sens- am adunat in caietul acesta o serie de reflectii si de indoieli a caror unica valoare e SINCERITATEA lor, nuda, nestilizata, asadar nealterata. De aceea, desi angajand intrebari filosofice, nu pretind a scrie filosofie. O filosofie eficace implica nesinceritate. Caci, evident, sinceritatea nu are ce cauta intr-un travaliu filosofic, care nu-mi cere sa fiu eu insumi, ci sa fiu in adevar, nu sa ma descopar asa cum sunt, ci sa descopar realitatea ultima. Sinceritatea e adesea alaturi de adevar sau impotriva lui. A fi sincer fata de mine insumi sau fata de lume nu confirma validitatea concluziilor mele. Adevarul e prin firea lui nesincer, fiind fructul multor auto-mutilari (renuntarea la subiectivism, alteritatea), rezultanta multor judecati care imi sun poruncite din afara, ma violenteaza prin structura lor logica, obiectiva, si ma stapanesc prin necesitatea lor. Fiecare a indurat cel putin o data umilinta abdicarii in fata unui adevar, desi pasiunea de a-l cauta si a fi violentati de legile lui se pare ca biruieste intotdeauna, impotriva oricator umilinte si oricator degradari." Mircea Eliade

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu