joi, 27 iunie 2013

despre trairile colective



"Caci asta neglijeaza omul in majoritatea cazurilor. El lasa imaginile sa iasa la iveala, este uimit eventual de ele- si la aceasta ramane. Nu-si da silinta nici macar sa le inteleaga, darmite sa traga din ele consecinte etice. In acest fel, el invoca efectele negative ale inconstientului.
Si cel ce pricepe imaginile intr-o oarecare masura, dar se multumeste cu atat, comite o greseala fatala. Caci cine nu-si priveste stiinta ca pe o obligatie morala cade victima principiului puterii. De aici pot rezulta efecte nimicitoare care nu-i distrug doar pe altii, ci chiar si pe cel care stie. Imaginile inconstientului ii impun omului o grea responsabilitate. Neintelegerea lor, precum si lipsa indatoririi morale priveaza existenta de totalitatea, de plenitudinea ei si confera multor vieti individuale caracterul neplacut al fragmentaritatii."


"Purtam in mine si cu mine ganduri despre care nu puteam vorbi cu nimeni; n-ar fi fost decat gresit intelese. Am resimtit cat se poate de acut contradictia dintre lumea exterioara si cea interioara. Interactiunea dintre cele doua lumi, despre care astazi am cunostinta, inca n-o puteam sesiza atunci. Vedeam doar o opozitie de neimpacat intre interior si exterior. 
Mi-am dat insa de la inceput seama ca as gasi contactul cu lumea de afara si cu oamenii numai daca m-as stradui intens sa arat in ce fel continuturile psihice sunt reale, si anume nu numai ca trairi personale ale mele, ci ca trairi colective, care se pot repeta si la alti oameni. Am facut totul pentru a-i invata pe cei din apropierea mea un nou mod de a vedea lucrurile. Stiam ca as fi fost condamnat la o izolare absoluta daca nu izbuteam."

C. G. JUNG, Amintiri, vise, reflectii

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu