luni, 11 martie 2013

pentru ca vreau sa-L inteleg pe Dumnezeu


"Noi nu suntem nici inchizitori, nici nazisti ca sa osandim (...). 
Conceptiile acestea puritaniste nu sunt proprii Ortodoxiei, ele ne-au venit din alta parte. Noi nu suntem moralisti, noi suntem iubitori de oameni. Noi nu mustram pe altii, noi purtam neputintele impreuna. Noi am fost lasati in lume ca sa fim prieteni celor de care s-au lepadat toti prietenii, mangaietori celor straini si insingurati, ascultatori celor neascultati si alungati."

"De aceea nici eu nu pot sa ma mai uit la pacatele oamenilor decat cu inima miloasa. Pentru ca vreau sa-L inteleg pe Dumnezeu."

"Sfantul Ioan Gura de Aur spunea ca la Judecata oamenii nu vor fi intrebati de pacatele pe care le-au facut fiind biruiti de fire: nici de betie, nici de curvie, dar vor fi intrebati de ce nu au aratat dragoste." 

"Si mai ales vom da raspuns pentru stricarea dragostei."

Ieromonah Savatie Bastovoi



6 comentarii:

  1. eu cred ca e bine sa fim cu multa bagare de seama la unele mesaje deoarece unele pot contraveni celor din Scriptura. iata, de exemplu, in legatura cu primul:
    "Mustra pe prieten, ca nu cumva sa fi facut aceea si, daca a facut, sa nu mai faca. Mustra pe prieten, ca nu cumva sa fi zis si, de a zis, sa nu mai zica. Cerceteaza pe prieten, ca de multe ori este napastuit, si nu crede tot cuvintul. Este cite unul care aluneca, dar nu din suflet, si cine n`a gresit cu limba sa? Dojeneste pe prietenul tau inainte sa`l infricosezi si da loc Legii Celui Preainalt. (Intelepciunea lui Isus Sirah 19: 13-17)

    apoi, in legatura cu cugetarea continuta in penultimul paragraf, iata:
    "Nu stiti oare ca nedreptii nu vor mosteni Imparatia lui Dumnezeu? Nu va amagiti: nici desfrinatii, nici inchinatorii la idoli, nici adulterii, nici malahienii, nici sodomitii, nici furii, nici lacomii, nici betivii, nici batjocoritorii, nici rapitorii nu vor mosteni Imparatia lui Dumnezeu." (1Corinteni 6: 9-10)

    apoi, nu stiu daca Dumnezeu poate fi "inteles". Dumnezeu se reveleaza. nici macar Moise, care a vorbit cu Dumnezeu fata catre fata, asa cum vorbeste un om cu prietenul lui (vezi indiciile veterotestamentare), nu a inteles toata maretia Lui. din punctul meu de vedere, unele afirmatii, indiferent de sursa, sint periculoase.

    RăspundețiȘtergere
  2. draga lacrima.lac

    as putea veni si eu cu inca 1000 de paragrafe care vorbesc despre faptele lui Iisus, despre ce a facut El, cum a Iubit El si cum a iertat El. Si El chiar era in masura sa ne mustre mai des, nu ca noi, nevrednicii, vai de capul nostru. Si, interesant, faptele Lui sunt mai toate pilde despre iertare si iubire. Se pare ca pe cei pacatosi i-a iubit cel mai mult. Si i-a cam certat tocmai pe astia de vroiau sa mustre ei pe altii :))) Sa ne amintim putin: "cine este fara de pacat, sa arunce primul piatra!".
    Tinand cont de pilda asta, fiecare are dreptul sa-si mustre prietenul, daca nu cumva ii roseste obrazul de rusine vazandu-si propriile pacate oglindindu-se in pacatele prietenului. Daca i se deschid ochii si le vede, va purcede spre drumul pocaintei, al iertarii si al iubirii aproapelui. Daca nu si le vede, inseamna ca e inca adormit, nicidecum neprihanit :)))

    Parca tinem cu dintii de Legea cea veche a Talionului, desi calea Iubirii ne-a fost revelata de 2000 de ani incoace, noi tot Calea cea veche o dorim. Ma intristeaza foarte tare "inclinatia" asta... legat de noi, TOTI!

    Nu cred ca e cazul sa ne impiedicam de nuantele cuvintelor. Si matematica, ca sa o intelegi, trebuie sa-ti fie revelata, si muzica, si orice carte. Altfel iti dai seama ca ai citit, dar ai citit degeaba. Cred ca la felul acesta de "intelegere" se refera Savatie Bastovoi. Adica, e EVIDENT, nu?! :) A-ti dori sa-l intelegi pe Dzeu e tot una cu a-ti dori sa fii sfant. E, cred, cea mai nobila dorinta omeneasca care poate sa se trezeasca in om, cu ajutorul Duhului Sfant.

    Nedrepti si lacomi si etc etc suntem cu totii. Mai ales asta sa nu uitam. Daca am sta seara de seara si ne-am analiza fiecare gand de peste zi sau binele pe care il puteam face in intreaga noastra viata si nu l-am facut, am intelege simplu, limpede si clar cine suntem. Iar cand am citi pasajele astea de le-ai postat tu aici, am ravni sa ne indreptam, in primul rand, pe noi insine. Cum sa-ti indrepti tu vezi stramb lucrurile?! Are sens, nu?
    Din pacate, vedem mereu paiul din ochiul aproapelui si arareori barna din intunecimea noastra.
    Dzeu sa ne ajute sa ne amintim si de Legea cea Noua care a schimbat, acum vreo 2000 de ani, haina pamantului si ne-a inviat! Nu se poate sa uitam tocmai de Fiul lui Dzeu, de Faptele Lui si de Cel care a venit si s-a facut om pentru a ne invata Calea Iubirii prin care sa razbim la lumina. Ca nu degeaba zice Corinteni: DACA DRAGOSTE NU AM, NIMIC NU-MI FOLOSESTE! :)

    Nu cred ca exista informatii periculoase. Cred ca mintea omului e corupta si singur se zapaceste. CERCETATI TOTUL SI LUATI CELE DE TREBUINTA!- zice clar Ap. PAvel, nu?! Informatia e ca si cutitul: poti sa te tai daca esti copil sau poti sa-l folosesti in favoarea ta, daca ai invatat cum si pentru ce sa-l manuiesti. Poti sa si omori un om, nu zic nu, dar asta e liberul tau arbitru, nu inseamna ca daca vezi un cutit si incepi sa-i studiezi lama inseamna DOAR ca ai de gand sa omori un om. Poate vrei sa-ti faci o supa de legume care iti va fi... hrana.

    RăspundețiȘtergere
  3. A, si mai e ceva important (scuze pentru comentariul lung, nu prea sunt fana: "vorba multa, saracia omului"...
    Vroiam doar sa subliniez ca Apostolii si Sfintii PArinti, cand mustau pe careva, omul acela se "trezea", se "indrepta" de multe ori intr-o secunda, caci mustrarea era fara patima, era lucratura cu Duhul Sfant si cu iubire curata. Noi nu avem nici curatia nici puterea sa facem asta, si mustrand, riscam sa ne smintim fratele si sa-l zapacim mai rau decat era. Si pentru asta dam socoteala... Si atunci, o vorba buna si o sustinere sau o indrumare catre un duhovnic face mai bine decat mustrarea noastra plina de rautate, de superioritate si de ... da, patima! :)
    Iti multumesc pentru comentariu, tocmai mi-am lamurit si eu niste aspecte. Sa-ti fie noaptea linistita si buna! Doamne ajuta!

    RăspundețiȘtergere
  4. Legat de paragraful din Corinteni.
    Recitind Corinteni, am gasit ceva interesant la inceput:

    "Cat despre mine, fratilor, nu v-am putut vorbi ca unor oameni duhovnicesti, ci a trebuit sa va vorbesc ca unor oameni lumesti, ca unor prunci in Hristos. V-am hranit cu lapte, nu cu bucate tari, caci nu le puteati suferi; si nici acum chiar nu le puteti suferi, pentru ca tot lumesti sunteti."

    sau:

    "ce voiti? Sa vin la voi cu nuiaua sau cu dragoste si cu duhul blandetei?" :)

    RăspundețiȘtergere
  5. draga mea, iti multumesc ca fulgerul meu comentariu te`a indemnat sa recitesti Corinteni si, iarasi, pentru raspunsurile tale`ti multumesc. mie, una, nu`mi place demagogia, cu atit mai putin intentia`mi a fost sa arunc cu versete biblice precum cu prune, a decontextualiza si a generaliza.
    versetul cu femeia adulterina nu face parte dintr`o pilda, ci dintr`un fapt practic petrecut in timpul vietii publice a lui Isus. este o mare diferenta, nu?
    apoi, a vorbi despre Legenu`i tocmai usor, zic eu. cu Legea nu e ca si cind Dumnezeu a avut cindva un plan A si pentru ca a esuat a dat mai apoi unul B. in cerc o explicatie intr`un alt comentariu.

    iubirea semenilor şi a lui Dumnezeu nu este o emoţie, ci o acţiune(Luca,6). nimeni nu le poate comanda emoţiilor, dar acţiunea presupune rugăciune, binecuvântare, ajutor concret - toate fiind acţiuni voite. e mai de folos a face decit a simti.

    multi creştini uită că a`L urma pe Isus presupune schimbare. deşi este dificil sa ieşi din inerţie si din zona personala de confort, Dumnezeu ne indeamna sa renuntam voit la obiceiurile daunatoare pentru a avea o viata autentica de credinta.

    multi crestini omit să citească Biblia, dar aleg să scoată din context anumite versete. pericolul este acela ca acestea pot fi folosite ca argumente, desi în context ele înseamnă altceva şi creştinii le pot folosi si întelege greşit.

    RăspundețiȘtergere
  6. PÍLDĂ ~e f. 1. Ceea ce poate servi cuiva drept învățătură, drept model de urmat, exemplu. 2) Fapt concret care ilustrează o teză; exemplu.
    Da, "pilda" poate insemna si povestire alegorica cu un cuprins religios sau moral, dar desigur, eu nu la asta m-am referit. :)

    Eu n-am vazut niciun fulger comentariu, dar iti multumesc pentru lamurire. Nu am stiut nici ca ai aruncat cu versete precum cu prune, imi pare sincer rau daca ai facut asta si chiar ma intristeaza comparatia.
    In rest, cred ca e limpede ca lacrima: ce ai scris ai scris intru lamurirea ta, la fel cum ce am scris eu, am scris mai ales intru lamurirea mea.

    Si da, ai dreptate, de cele mai multe ori scoatem din context anumite versete:

    "Nu va inselati in privinta aceasta: nici curvarii, nici inchinatorii la idoli, nici preacurvarii, nici malahii, nici sodomitii, nici hotii, nici cei lacomi, nici betivii, nici defaimatorii, nici raparetii nu vor mosteni Imparatia lui Dumnezeu.
    SI ASA ERATI UNII DIN VOI! DAR ATI FOST SPALATI, ATI FOST SFINTITI, ATI FOST SOCOTITI NEPRIHANITI, IN NUMELE DOMNULUI IISUS HRISTOS, SI PRIN DUHUL DUMNEZEULUI NOSTRU."

    Numai bine, pace si senin!
    Si pinguin :)


    RăspundețiȘtergere