marți, 16 octombrie 2012

apofatic si catafatic




"Treapta superioară a teologiei negative reprezintă 'un apofatism mai deplin și mai existențial, realizat prin rugăciunea curată. E un extaz al tăcerii interioare, o oprire totală a cugetării în fața misterului divin înainte de a coborî, în mintea astfel oprită de uimire, lumina divină de sus' (Stăniloae, Idem., p. 211; Palma, Idem , p. 310). "

 " (...) o ilustrare practică a aplicării sale se regăsește în "Rugăciunea minții", așa cum este prezentată de Părintele Cleopa ('Ne vorbește Părintele Cleopa', Ed. Mânăstirea Sihăstria, 2002, p. 7 - 32). Precum și în "Rugăciunea isihastă" (Parintele Serafim, 'Rugăciunea isihastă' în 'Revoluția Interioară', Ed. Herald, 2002, p. 129 - 146). Și mai adaug că o asemenea aplicare seamănă izbitor cu tehnicile extrem-orientale de "ridicare" a energiei Kundalini, C’hi în China și Ki în Japonia (Bhavan Shree Rajneehs, 'Kundalini', Ed. RAM, 1999). În plus, ceea ce spune Teologia Ortodoxă despre „Apofatic” , Islamul îl spune și el fără să-l denumească (a se vedea, de exemplu, Henry Corbin, ’ L’Histoire de la Philosophie Islamique’, Gallimard, 1986), iar Extremul Orient, prin Budism (și, mai ales, prin Zen), dar nu numai, îl practică. Mai vreau să adaug că, se pare, singurul dintre filosofii (să le zic „laici”) care a putut privi în profunzime, a fost Lucian Blaga cu a sa „Cunoaștere”, aparent dihotomică, „Paradisiacă” și „Luciferică”, din ’Trilogia Cunoașterii’. De altfel, chiar Părintele Stăniloaie după ce, inițial, l-a negat pe Blaga, ulterior a recunoscut faptul că gândirea acestuia se aproprie destul de mult de „Catafatic și Apofatic”.

ARTICOLUL INTREG in gasiti aici: Hermeneia- Apofatic si Catafatic

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu