sâmbătă, 31 mai 2014

trairea insasi a sentimentului


 "Ürmeaza sa vorbim despre viata practica si cea gnostica, [expunand], nu ce-am vazut si auzit, ci cat am invatat [ca se cuvine] sa zicem si altora. Am impartit, prescurtand, pe cele practice intr-o suta de capete, iar pe cele gnostice in cincizeci pe langa sase sute. Pe unele le-am tinut ascunse, pe altele le-am prezentat obscur, ca sa nu dam cele sfinte cainilor, si sa nu aruncam margaritarele inaintea porcilor. Pentru cei care pasesc pe urma lor toate vor fi cat se poate de clare".

 "In centrul practicii crestine se afla ideea de progres spiritual infinit (Viata lui Moise de Grigore de Nyssa este exemplul cel mai elocvent in acest sens). Sufletul nu se elibereaza de patimi decat in clipa mortii. Nu e o viziune pesimista, ci, dimpotriva, plina de fagaduinte. Deschiderea absoluta catre un viitor aflat in continuu recul dinaintea noastra presupune un maximum de speranta. Implinirea e parcursul, trairea insasi a sentimentului ca oricand o implinire superioara poate avea loc. Intr-o asemenea viziune soteriologica infinit deschisa, infinit promitatoare, ideea unui capat al perfectiunii (idee tipic greceasca) nu-si are locul firesc." - Evagrie Ponticul, Tratatul practic. Gnosticismul

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu