sâmbătă, 4 septembrie 2010

Ana Karenina



Daca aveti senzatia ca stiti povestea aceasta, doar pentru ca ati auzit la un moment dat ca Ana s-a indragostit de un conte si apoi s-a aruncat in fata trenului va inselati amarnic. Greseala aceasta am facut-o eu insami... noroc ca am fost salvata la timp. A fost de ajuns sa fiu intrebata de unde stim, noi, cititorii ca Ana nu-l mai iubeste pe sotul ei, care e primul semn, cand intelegem ca s-a indragostit de Vronski? Si mi-am dat seama ca habar nu am si ca vreau sa aflu acest detaliu. Nu ratati aceasta carte. Nu sunt critic, nici literar nici de alt fel (slava Domnului :) dar Tostoi TREBUIE citit in viata aceasta, credeti-ma pe cuvant. Ca sa intelegeti si voi de ce, doar cititi ce urmeaza:

"Nu exista alt raspuns afara de acela pe care il da viata celor mai complicate si mai grele intrebari: sa se impace cu prezentul, sa uite, adica."

"Fetele din univers se impart in doua categorii. Intr-una acelea care aveau toate defectele, in cealalta ea singura, lipsita de orice slabiciune si mai presus de toata omenirea."

"Pedepseste-ne dupa marimea milostivirii Tale si nu dupa meritele noastre."

"Esti una dintre acele femei alaturi de care si vorba si tacerea sunt placute."

"Un matematician a spus ca placerea nu sta in descoperirea adevarului, ci in cautarea lui."

"Se simtea alinata deoarece constiinta ii dezvaluise o lume cu totul noua, care nu avea nimic a face cu trecutul, o lume superioara si frumoasa de la inaltimea careia puteai sa contempli linistita trecutul."

"Dar Varenka, singura, fara parinti, fara prieteni, care, cu tristetea sa nu dorea nimic, nu regreta nimic, era pentru ea intruparea acelei desavarsiri la care nazuia. Privind-o pe Varenka intelesese ca, pentru a fi fericita si buna, iti trebuie doar sa uiti si sa-i iubesti pe ceilalti."

"Ii privea chipul pentru tot timpul cat nu-l vazuse."

"Dragostea il facu clarvazator si renunta indata la parerile sale." :)

"Stiam c-o sa fie asa. Nu cutezam sa nadajduiesc si totusi, in adancul sufletului, eram incredintat. Cred ca asa era sortit sa fie."

"La inceput fu jignit, dar isi dadu seama numaidecat ca ea nu putea sa-l jigneasca deoarece ea si el formau una si aceeasi persoana. Incerca la inceput un simtamant asemanator celui pe care il incearca cineva care, primind o lovitura formidabila in spate, se intoarce plin de manie sa vada cine l-a lovit si observa atunci ca s-a lovit singur, din intamplare, ca, in consecinta, n-are de ce sa se supere, ca n-are decat sa rabde si sa-si domoleasca durerea."

"Ii vine greu unui om nemultumit sa nu arunce vina nemultumirii asupra persoanei care ii este mai indeaproape."

"... mirajele inchipuirii cer, pentru a fi acceptate, o anume potrivire cu realitatea."

"Aceeasi poveste intotdeauna. Totul se face din ochi si zambet. " :)

"Totusi, nenorocirea si bucuria aceasta erau cu totul in afara de imprejurarile obisnuite ale vietii, erau ca un fel de gauri prin care se intrezarea ceva superior. Tot asa de penibil, tot asa de neinteles era ceea ce se petrecea si la acest spectacol. Sufletul sau se ridica la o inaltime pe care nu o mai atinsese, pe care nici nu o intelegea cel putin si unde ratiunea nu-l mai insotea."

"De unde-mi vine aceasta cunoastere luminoasa care imi este comuna cu a taranilor, care singura-mi da liniste sufleteasca?"

"Da, ceea ce stiu nu stiu prin ratiune. Ce stiu mi-a fost dat, revelat; stiu prin inima, prin credinta in adevarurile esentiale pe care le invata Biserica."

"Nu stia si nu putea sa stie in ce consta binele general, dar stia fara sovaire ca acest bine nu putea fi atins decat indeplinind cu strictete legea binelui care este revelata fiecaruia."

"Dovada principala a Divinitatii rezida in revelatia a ceea ce este bine."

"Ce fac? Mie, personal, inimii mele, s-a revelat fara indoiala o o cunoastere neinteleasa prin ratiune, si eu vreau s-o cunosc prin ratiune si s-o exprim prin cuvinte."

"Ar fi sterpe si nesigure concluziile mele care nu ar fi bazate pe aceasta intelegere a binelui care a fost si va fi intotdeauna aceeasi pentru toti, care mi s-a revelat prin crestinism si care poate fi oricand controlata in sufletul meu."

""Acum, viata mea, intreaga mea viata, independent de ceea ce poate sa mi se intample intr-un moment anume, ea nu numai ca nu mai e lipsita de inteles, ca altadata, dar are un sens vadit: al binelui pe care il pot pue in ea."

Deci, nu ratati intalnirea cu Marele TOLSTOI!!!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu